Preview

Baltic Economic Journal

Advanced search

Деловое партнерство как инструмент эффективного взаимодействия кредитной системы с малыми организациями сферы туризма

https://doi.org/10.46845/2073-3364-2024-0-4-131-147

Abstract

. Актуальность данной работы обусловлена значимостью проблемы взаимодействия  институтов системы кредитования с малым бизнесом, частью которого являются малые организации сферы туризма. В современных экономических условиях в своей коммерческой деятельности банкам и другим финансовым организациям приходится по-новому выстраивать работу с целевыми группами клиентов, корпоративными клиентами, а малым организациям сферы туризма приходится попросту выживать. Актуальность темы определила цель исследования  –  рассмотреть деловое партнерство как инструмент взаимодействия кредитной системы и малых организаций сферы туризма. В проведенном исследовании рассмотрены особенности делового партнерства малых организаций сферы туризма, проанализировано  понятие экономического эффекта и эффективности в аспекте деловых отношений, выявлены современные тенденции в деятельности кредитной системы: применение новой банковской архитектуры кредитного процесса и учет специфики обслуживаемых отраслей, а также выявлен принцип взаимодействия малых организаций сферы туризма с институтами системы кредитования, определяющий их тесное взаимодействие с кредиторами и инвесторами. Методологической основой исследования является информация и данные информационно-аналитических ресурсов, данные Центрального банка России, показатели Федеральной службы государственной статистики, данные авторского исследования. Эмпирическая база исследования представляет собой совокупность фактических данных, полученных в ходе исследования, с привлечением участников ежегодного Российского туристического форума «Путешествуй!» (с международным участием).  Научная  новизна  исследования  состоит  в  определении  конкурентных преимуществ для малых организаций сферы туризма от постоянных партнерских отношений с банками и другими финансовыми организациями и в определении выгод для кредитной системы от коммерческого партнерства с ними. Результаты и выводы научной работы могут иметь теоретическое значение для студентов, аспирантов и преподавателей – исследователей данной темы и практическое применение для специалистов в банковской деятельности и сфере туризма.

About the Author

Анна Иванова
Поволжский государственный университет сервиса
Russian Federation


References

1. Belavina Y. A., Ilyushenok A. S. The role of the state in financing small businesses in the hospitality and tourism industry // Tourism industry: opportunities, priorities, problems and prospects. 2016;8,1:463-472. (In Russ.).

2. Vyborova E. N. Features of the analysis of economic solvency and creditworthiness of the borrower // Auditor: Scientific and practical journal. 2019;7:44. (In Russ.).

3. Gordon Y. Marketing of partnerships. St. Petersburg: Peter,2020. 381 p. (In Russ.).

4. Evdokimov S. Yu. Features of financing the tourism industry // Forum. 2020;1(20):66-69. (In Russ.).

5. Zernova L. E. Partnerships of commercial banks and directions for their improvement: monograph. Tambov: Yukonf Publishing House, 2022. 154 p. (In Russ.).

6. Zernova L. E. Analysis of partnerships of a commercial bank // Economic research and development. 2019;4:119-127. (In Russ.).

7. Zernova L. E. Analysis of international practice of managing banking operations in conditions of economic instability // Vector of Economics. 2020;3(45):33. (In Russ.).

8. Zernova L. E. Method for determining the priority of corporate clients in conditions of VIP service in commercial banks // Economic research and development. 2019. No. 6. P. 110-119. (In Russ.).

9. Zernova L. E. Theoretical aspects of partnerships in a commercial bank // Management of economic systems: electronic scientific journal. 2019;4(122):36. (In Russ.).

10. Ivanova A. Digital technologies in the activities of small organizations in the tourism sector as a way to attract investments // Bulletin of the Samara State Economic University. 2024;2(232):27-35. (In Russ.).

11. Ivanchenko O. V. Relationship marketing as a tool for increasing the efficiency of banks // Concept. 2019;17. (In Russ.).

12. Karimova A. M. Development of lending to tourism entities // Archivarius. 2020;2(47):116-124. (In Russ.).

13. Krivosheeva T. M. State policy of the Russian Federation in the field of tourism: improvement and expansion of tools // Modern problems of service and tourism. 2020;14,1:24-34. (In Russ.).

14. Kozybagarov A. A. Foreign experience of investing in tourism // Bulletin of the University of Turan. 2019;4:166-169. (In Russ.).

15. Kozyrev A. V. The concept of an adaptive system for the development of infrastructure to support small businesses // Economics, entrepreneurship and law. 2021;12:2755-2774. (In Russ.).

16. Molchanova L. A., Shanina A. M. Sources of financing for small businesses: direct and alternative // Applied economic research. 2022;4:57-63. (In Russ.).

17. Musaeva Kh. M. Credit as an economic category, its functions and principles // Business Bulletin of an Entrepreneur. 2021;5:106-108. (In Russ.).

18. Peredera Zh. S., Gritsenko T. S., Teryaeva A. S. The system of lending to small and medium-sized businesses in Russia: concept, tools, participants and their roles // Bulletin of Eurasian Science. 2019;11,1. (In Russ.).

19. Raeva V. A. Measures of state support for small and medium-sized businesses in Russia // Interscience. 2020;23,2:51-53. (In Russ.).

20. Rey I. Yu., Eskiev M. A., Yardyakova I. V. Foreign experience and directions of innovative tourism // Journal of Monetary Economics and Management. 2023;2:14-24. (In Russ.).

21. Smolskaya E. N. The essence of digital transformation and the features of its implementation in the banking sector // Collection of materials of the All-Russian scientific conference “Economy today: current state and development prospects” (Vector-2020). Moscow, 2020. P. 65-69. (In Russ.).

22. Titova E. V. Basic mechanisms and principles of lending in commercial banks of the Russian Federation // Economy and life. 2022;3:14-20. (In Russ.).


Review

For citations:


  . Baltic Economic Journal. 2024;48(4(48)):131-147. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2073-3364-2024-0-4-131-147

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-3364 (Print)