Inter-budgetary forms and digital methods of regulating their relations
https://doi.org/10.46845/2073-3364-2022-0-2-87-107
Abstract
The article summarizes the current apparatus of the organization of inter-budgetary relations in the subjects of the Russian Federation. The problems of ensuring inter-budgetary alignment are emphasized, the solution of which is based on the uneven tax potential of municipalities. The purpose of the study is to summarize the current practice of inter-budgetary relations and develop proposals for their improvement in the context of the development of digital platforms of public administration. The logical-empirical method of cognition is used as the main one in the study. The main provisions of inter-budgetary alignment in the Kaliningrad region are presented. The relevance of the study as a scientific and applied knowledge system for the development of budgetary relations along the vertical levels of government in the country is considered. It is noted that the theoretical provisions of improving and developing the system of inter-budgetary alignment should be implemented at the junction of two economic scientific schools - the theory of finance and the theory of econometrics. This will make it possible to form the theoretical basis of a new theoretical and applied concept of public finance as a "Digital budget", the most important component of which is inter-budgetary relations. It is emphasized that based on the scientific provisions of computer science, finance as an economic category takes the form of a new form of knowledge – digital financial econometrics. The schematic representation of the logic of establishing inter-budgetary relations in the conditions of the digital platform economy in the subject of the Russian Federation (in the region) is substantiated. The nature and content of inter-budgetary alignment as an economic phenomenon are analyzed, the peculiarities of the organization of inter-budgetary relations on the basis of a single computational digital complex of calculation and justification of vertical parameters of alignment of budgetary provision of municipalities are emphasized. The article considers the digitalization of inter-budgetary relations using the principles of the current budget classification of expenditures and revenues of the country's budget system. The process of inter-budgetary alignment of municipal budgets in a comparative form on digital and analog platforms is graphically summarized schematically. The main conclusion of the study is the approval of the digital content of relationships as an important factor in improving inter-budgetary relations in the country.
About the Authors
L. I. SergeevRussian Federation
Leonid I. Sergeev
Kaliningrad
Dmitrij L. Sergeev
Russian Federation
Dmitrij L. Sergeev
Kaliningrad
References
1. Молчанов И. Н., Молчанова Н. П. Совершенствование межбюджетных отношений и пространственное развитие в 2021–2023 годах // Экономика. Налоги. Право. 2021. № 14(1). С. 100-111.
2. Федоров С. Г. Боремся с бедностью регионов: дотации или налоговое стимулирование? // Российское предпринимательство. 2012. № 5. С. 17-24 .
3. Болтинова О. В. Некоторые проблемы бюджетного законодательства Российской Федерации // Вестник Университета имени О. Е. Кутафина (МГЮА). 2015. № 3. С. 87-92.
4. Бирюков А. Г. Бюджетные кредиты как инструмент межбюджетного регулирования // Финансовый бизнес. 2012. № 5. С. 32-38.
5. Бухвальд Е. Российский федерализм на критическом рубеже развития // Вопросы экономики. 2008. № 9. С. 70-83.
6. Карчевская С. А. Развитие финансовой самостоятельности местного самоуправления на современном этапе // Финансы. 2009. № 8. С. 15-22.
7. Якобсон Л. Бюджетная реформа: федерализм или управление по результатам? // Вопросы экономики. 2006. № 8. С. 31-45.
8. Грицюк Т.В. Фискальный федерализм и межбюджетные отношения. Москва: Финансы и статистика, 2004. 87 с.
9. Граборов С. В. Процедура расчета оптимальной двухуровневой бюджетно-налоговой структуры. Москва: ЦЭМИ РАН, 2007. 42 с.
10. Уиллоуби У. Ф. Движение к бюджетной реформе в США // Классики теории государственного управления: американская школа / под ред. Дж. Шафритца, А. Хайда. Москва, 2003. С. 51–56.
11. Лексин В. Н., Швецов А. Н. Государство и регионы: теория и практика государственного регулирования территориального развития. Изд. 6-е, стер. Москва: Книжный дом "ЛИБРОКОМ", 2012. 368 с.
12. Швецов А. Н. Дороги, которые мы выбираем: полтора столетия реформ и контрреформ местного самоуправления //Муниципальное имущество: экономика, право, управление. 2016. № 3. С. 6-10.
13. Слепов В. А., Шуба В. Б., Бурлачков В. К. Приоритетные направления развития межбюджетных отношений // Финансы. 2009. № 3. С. 25-27.
14. Лавров А. М. Переход к новой системе межбюджетных отношений в субъектах Российской Федерации // Финансы. 2004. № 9.
15. Кадочников П. Реформа фискального федерализма в России: проблема мягких бюджетных ограничений / П. Кадочников, С. Синельников-Мурылев, И. Трунин [и др.] // Экономическая политика. 2006. № 3. С.148-181.
16. Сергеев Л. И. Программные механизмы государственного управления региональными финансами //Менеджмент и Бизнес-администрирование. 2013. № 4. С. 38-47.
17. Сергеев Л. И. Проблемы и развитие бюджетно-налоговой системы общественного сектора эксклавного региона России: монография / Л. И. Сергеев [и др.]. Калининград: Изд-во ФГБОУ ВПО "КГТУ", 2014. 213 с.
18. Сергеев Л. И., Дроздова Т. В. Развитие межбюджетных отношений в России и аудит межбюджетных трансфертов в Калининградской области // Балтийский экономический журнал. 2020. № 2(30). С. 20-38.
19. Юшков А. Бюджетная децентрализация и региональный экономический рост: теория, эмпирика, российский опыт // Вопросы экономики. 2016. № 2. С. 94–110.
20. Косоруков А. А. Цифровое правительство в практике современного государственного управления (на примере Российской Федерации) // Тренды и управление. 2017. № 4. С. 81–96.
21. Сидоренко Э. Л., Барциц И. Н., Хисамова З. И. Эффективность цифрового государственного управления: теоретические и прикладные аспекты // Вопросы государственного и муниципального управления. 2019. № 2. С. 93-114.
22. Добролюбова Е. И. Цифровое будущее государственного управления по результатам / Е. И. Добролюбова, В. Н. Южаков, А. А. Ефремов [и др.]. Москва: Изд. дом "Дело" РАНХиГС, 2019. 114 с.
23. Систематизация и электронное кодирование функций и полномочий в системе публичного управления: монография / под ред. И. Л. Бачило, М. А. Лапиной. Москва: Юстиция, 2016. 208 с.
24. Сергеев Л. И., Юданова А. Л. Цифровая экономика: учеб. для вузов. Москва: ЮРАЙТ, 2020. – 332 с.
Review
For citations:
Sergeev L.I., Sergeev D.L. Inter-budgetary forms and digital methods of regulating their relations. Baltic Economic Journal. 2022;(2(38)):87-107. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2073-3364-2022-0-2-87-107