Глобальная бифуркация в инноватике
https://doi.org/10.46845/2073-3364-2025-0-3-129-148
Abstract
Целью работы является анализ глобальной бифуркации в инноватике, вызванной ускоряющимся развитием искусственного интеллекта и неконтролируемым внедрением его результатов в экономику и общественное сознание. Искусственный интеллект позволяет создать принципиально новые формы образования и обновления знаний и производства, инклюзивность в различных направлениях науки и техники, экономической, общественной и духовной жизни, экологического просвещения. Подчеркивается, что его развитие становится самоподдерживающимся процессом, поэтому актуализируются вопросы оценки рисков, понимание природы этих рисков, оценка и гарантии предотвращения последствий рисков по мере их возникновения. Показаны два различающихся подхода в стратегии развитии искусственного интеллекта, сформулированные в основополагающих документах, принятых руководствами США и Китая в июле 2025 года. Показано, что в процессе развития искусственного интеллекта в глобальной экономике и общественном сознании, в деятельности предприятий и организаций, в образовательном процессе сформировалось состояние бифуркации, выходом из которой могут стать новые принципы стратегирования, включающие экономику знаний и непрерывное инклюзивное образование, так как меняется роль образования в развитии искусственного интеллекта
References
1. Ray Kurzweil on how AI will transform the physical world. The changes will be particularly profound in energy, manufacturing and medicine, says the futurist // The Economist, Jun 17th 2024.
2. Yafasov A. Ya., Tomashuk N. A. Mediation as a resource for sustainable development // Bulletin of the Baltic State Academy of the Fishing Fleet. 2025. No. 2 (72). P. 18–30.
3. DeepSeek. DeepSeek-V3 Technical Report. – December. – 2024. – 53 p.
4. Mohanty, Sh. The DeepSeek Series: A Technical Overview. – 06 February 2025.
5. DeepSeek. DeepSeek-R1: Incentivizing Reasoning Capability in LLMs via Reinforcement Learning. – 22 January 2025. – 22 p.
6. Platov A. V., Gavrilina Yu. I. Artificial Intelligence in Education: Evolution and Barriers // Scientific Result. Pedagogy and Psychology of Education. 2024. Vol. 10. No. 1. P. 26-43.
7. Kwet M., Prinsloo P. The ‘smart’ classroom: a new frontier in the age of the smart university // Teaching in Higher Education. 2020. 25(6). R. 1-17.
8. Rowe M. Shaping our algorithms before they shape us. In J. Knox, Y. Wang, and M. Gallagher (Eds.). Artificial intelligence and inclusive education: Speculative futures and emerging practices. 2019. pp. 151-163.
9. Chaudhry M. A., Kazim E. Artificial Intelligence in Education (AIEd): a high-level academic and industry note 2021. AI and Ethics (2022) 2:157–165
10. Winning the Race America’s AI Action Plan. The White House. Washington, July 2025, 25 p.
11. Rebecca Cairns. China pitches global AI governance group as the US goes it alone. Updated Jul 29, 2025 Published Jul 28, 2025.
12. PITBLIC LAW 88-864-SEPT. 2, 1958 AN ACT. To strengthen tbe national defense and to encourage end assist in the expansion and -improvement of educational programs to meet critical national-needs; and for other purposes. pp.1580 – 1605/
13. Kevin R. Kosar. Federal Education Policy History. A nonpartisan educational resource. National Defense Education Act of 1958, on June 3, 2011.
14. Viktor Sadovnichy: the level of school education is falling all over the world. RIA interview 08.02.2011. https://ria.ru/20110208/331783413.html.
15. Global AI Governance Action Plan. Ministry of Foreign Affairs. People’s Republic of China. Updated: JULY 26, 2025. https://www.mfa.gov.cn/eng/xw/zyxw/ 202507/t20250729_11679232.html
16. The 2025 World Artificial Intelligence Conference - WAIC-2025. https://english.shanghai.gov.cn/en-2025WAIC/index.html.
17. World Artificial Intelligence Conference (WAIC) 2025. ThemeGlobal Solidarity in the AI Era. Conference Theme: Global Cooperation in the Intelligent Era.
18. Kostrikova, N. A., Merkulov, A. A., Yafasov, A. Ya. Intelligent technologies in training personnel for the maritime industry // Marine intellectual technologies. - 2017. - No. 3-1 (37). - P. 109-117.
19. Yafasov, A. Ya. Civilization matrix of Russian entrepreneurship // Bulletin of KSTU. 2023. - No. 69. - P. 123-138.
20. Yafasov, A., Kibalnikov, S., Merkulov, A. and Gordeeva, E. Additive Technologies for Adaptive Creativity Flexible Express Design in an Exponential Economy. Ecosystems Without Borders Opportunities and Challenges. Lecture Notes in Networks and Systems. – Springer, 2022. – Vol. 474. – pp. 231-242.
21. Yafasov, A. Ya., Kostrikova N. A., Merkulov A. A. Boiling points in universities - a new tool for developing the innovative potential of Russian regions // Bulletin of VSU. Economics. - 2023. - Vol. 25, No. 3. - P. 93-107.
22. Maitakov, F. G., Merkulov, A. A., Petrenko, E. V., Yafasov, A. Ya. A System for Training Innovative Entrepreneurs with the Use of an Aggregator Platform for the Digital Economy. Ecosystems Without Borders Opportunities and Challenges // Lecture Notes in Networks and Systems. Springer, 2022. Vol.474. P. 177-196.
23. Heidrich Vicci. Emotional Intelligence in Artificial Intelligence, A review and evaluation study. May 09, 2024. SSRN Electronic Journal.
24. Emine Kambur. Emotional Intelligence or Artificial Intelligence?: Emotional Artificial Intelligence. Florya Chronicles of Political Economy - Year 7 Number 2 - October 2021 (147-168).
25. Kim Y., Soyata T., Behnagh R. F. Towards. Emotionally Aware AI Smart Classroom: Current Issues and Directions for Engineering and Education //IEEE. 2018. 6. P. 5308-5331.
26. Volkov R., Artemenko V. Monitoring and analysis of technological development of Russia and the world. No. 42, Q2 2025. 40 p. 07/24/2025. http://www.forecast.ru/_ARCHIVE/HT_Mons/2025/II2025.pdf
27. Consulting company Accentur. https://www.accenture.com/us-en/services/data-AI.
Review
For citations:
. Baltic Economic Journal. 2025;51(3(51)):129-148. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2073-3364-2025-0-3-129-148

